Vad du kör för bil påverkar andras syn på vem du är.Det visar nämligen en ny Sifo-undersökning.
Du är inte bara vad du äter utan också vad du kör.I alla fall om man ska tro Sifo-undersökningen som gjort på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.
Porschen mest lättolkad
Undersökningen avslöjar att de allra flesta svenskar associerar enskilda bilmärken till någon form av personlighetstyp.
– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är,säger Benny Karlsson,marknadschef på Kvdbil.
Hela 85 procent av de tillfrågade är helt på det solklara med att Porsche-ägare är äventyrslystna och prestigefulla.Däremot är Mitsubishi det mest svårtolkade.Endast 54 procent är övertygade om personen bakom ratten antingen är ekonomisk eller trygg.
Här är personlighetstyperna
Äventyrslysten:
Landrover och PorscheEkonomisk:
Trygg:
Volvo och Volkswagen
Miljömedveten:
Tesla och ToyotaPrestigefull:
Audi, BMW, Porsche, Lexus, Mercedes BenzUngdomlig:
Mini och BMWFörsiktig:
Fiat och Opel”Då är man gammeldags”
Om man nu vill lägga ner någon vikt vid undersökningen så ska man helt undvika att välja en Opel eller en Chevrolet - om man vill uppfattas som modern.De tillfrågade i undersökningen klassar de förarna snarare som gammeldags.
Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder.Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter,säger Karlsson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar