måndag 11 mars 2019

Jag måste börja sätta gränser till dom människor,som försöker styra lägga sej i mitt liv.

Jag säger aldrig åt andra hur dom ska leva sina liv.Inte heller hur dom ska vara.
Så då tycker inte jag heller att dom ska säga hur jag ska leva mitt.För mitt liv är mitt.Och det är även dags för mej att börja göra som jag själv vill.Utan att andra ska försöka påverka mej.Och försöka tro att dom ska bestämma över mej.Jag har mött alltför många genom mitt liv som har varit så.Inte låter mej ha en egen vilja.Att jag då ska få dåligt samvete och att jag ska börja ifråga sätta mej själv.Tvivla på mej själv.Att jag tillslut inte vet vad jag vill och ska göra.Få mej att bli osäker så att jag tillslut ska lyssna på det dom säger jag ska göra.Jag har jätte lätt att känna samvete och känna med andra att dom ska må bra.Och tyvärr utnyttjar vissa det med att få mej att känna mej svag.Och bara tänka på dom istället för hur jag själv mår och vill ha det.Och jag börjar känna ångest och stress.Jag har alltid haft svårt att sätta gränser mot andra och att kunna vara bestämd mot andra.Och det har jag även börjat förstå mera genom samtal hos en terapeut.Jag måste lära mej att ha styrkan att kunna säga ifrån mot andra om jag inte vill prata om vissa saker,om jag inte tycker nått känns bra för mej.Och om nån går över gränsen till att börja lägga sej i,när det inte handlar om att bry sej.Men även om nån bryr sej så finns även där en gräns,som man måste ha rätt att kunna avgöra själv vad man vill prata om eller hur man ska göra i sitt liv med sina val.
Sen är det också en stor skillnad på att faktiskt bry sej om andra.Och att lägga sej i till att nästan ta över andras vilja och val.Man ska inte blanda i hop dom sakerna.
Man kan visa att man bryr sej om nån genom att finnas där,stötta den,bolla tankar med varandra,vara ödmjuk och inte fördömande,säga olika perspektiv på saker utan att säga att så måste det vara och ska vara.Alla är ju olika och då också vill olika saker.Och det måste man försöka att respektera istället för att köra över folk med att det ska vara som dom säger.Att alla ska tycka samma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar