onsdag 14 april 2021

8 Udda FOBIER som faktiskt existerar.


LISTA MÄRKLIGA FOBIER:

1. Fobi för nummer 13

Triskaidekafobi

Nummer 13 är traditionellt förknippat med olycka,illavarslande och inte minst otursfredagen den 13.Många undviker säkert lite skrockfullt siffran,men den som lider av fobin tar det till en annan nivå.Personer med Triskaidekafobi undviker att använda saker som har siffran eller göra saker som är kopplade till den.Det kan exempelvis handlar om att undvika flygplansstolar och våningsplan med siffran.Liknande fobier är rädslan för numret 666,vilket traditionellt kallas för djävulens nummer.I vissa kulturer är nummer 17 otursnumret (exempelvis Italien) och i många asiatiska länder är det nummer 4 som kopplas samman med otur.Där är det inte ovanligt att byggnader inte har en fjärde våning.


2. Fobi för clowner

Coulrofobi

Det är omöjligt,tack vare deras påmålade leenden,för att särskilja om de är glada eller om de är på väg att bita ansiktet av dig.
Så har skådespelaren Jonny Deep satt ord på sin fobi,enligt tidningen The Telegraph.Han är nämligen en av dem som lider av clownfobi.Enligt olika undersökningar är fobin vanlig bland barn.Kanske inte så konstigt, den otäcka clownen förekommer flitigt i en lång rad skräckfilmer som nog kan ge de flesta rysningar.


3. Fobi för att vara utan mobilteckning

Nomofobi


Det här är (inte speciellt förvånande) en ganska ny fobi.Begreppet myntades för ett par år sedan när forskare upptäckte fenomenet.Den yttrar sig i rädslan för att förlora signal,få slut på batteri eller bli av med sin mobiltelefon.

4. Fobi för skägg

Pogonofobi


Är du rädd för skägg? Då kan du lida av pogonofobi! Ända sedan 1850-talet har termen använts för att beskriva rädslan för ansiktsbehåring.BBC-profilen Jeremy Paxman har tidigare anklagat företaget för att lida av fobin efter att han kritiserats för att programleda "Newsnight" med skägg.



5. Fobi för hål

Trypofobi


Den här fobin fick sitt namn så sent som 2005 och kommer av det grekiska ordet för hål; "trýpa".Det handlar om en förmodad rädsla för små hål, ofta i oregelbundna mönster eller kluster av små hål.Fobin har inte godkänts vetenskapligt än,men på nätet är det tätt bland människor som berättar att de har fobin.Forskarna Geoff Cole och Arnold Wilkins vid University of Essex har uppmärksammat fenomenet i en vetenskaplig artikel.Cole har sagt att resultaten i deras forskning tyder på att det kan finnas en gammal evolutionär del av hjärnan som talar om för människor att de tittar på giftiga djur.

6. Fobi för tiden

Chronofobi


Många kan nog känna att tiden far fram med en rasande fart, men den här fobin innebär en faktisk rädsla för att tiden går.Chronofobi dyker ofta upp hos äldre och i fängelser (det är så pass vanligt att det kommit att kallas fängelsenevros).De vanligaste symtomen är oro,panik och klaustrofobi.De drabbades rädsla för tiden grundar sig ofta i att tiden till slut kommer att leda till döden.Fobin kan uppstå hos människor som upplever trauman som naturkatastrofer eller annat som ställer de dagliga rutinerna på ända.

7. Fobi för att svälja

Phagofobi


Personer som lider av den här ovanliga fobin känner en rädsla inför att svälja.Fobin kan ibland uppstå hos människor som haft en negativ upplevelse när de försökt svälja,exempelvis försökt äta när de varit nervösa,haft ont i halsen eller något annat som gjort det svårt att få ner maten.Men ibland vet man inte vad orsaken är. Fobin kan leda till viktnedgång och undernäring och den som känner stora problem ska uppsöka läkare.

8. Fobi för navlar

Omphalofobi

De flesta av oss har förmodligen kroppsdelar vi är mindre förtjusta i.Men den som lider av den här fobin är rädda för navlar.En person med fobin är rädd för att röra andras navlar eller få sin navel vidrörd av någon annan.Den som har navelfobi kan också känna avsky bara av att se en navel på bild.


Av dom här fobierna så har jag lite av nummer 7 i bland.
Jag vet inte vad det beror på egentligen.Men jag tror att det kanske kan vara för att en gång när jag åt bacon så fick jag ner en lång bit och lyckades inte "hosta" upp det,utan den satt fast i halsen.Bland den obehagligaste känslan jag har varit med om.Som tur var min son hos mej då och han lyckades göra så jag fick upp baconbiten med att han tog armarna om mej och tröck ovanför där naven är.Jag har kunnat få den "obehag känslan" i bland då jag har ätit.
När det gäller nummer 1.Så har jag nog lite grann av det.Men inte så mycket numera.Så jag är nog inte lika skrockfull längre med sånt skulle jag tro.
När jag var liten så var jag rädd i bland för dom som hade skägg.Har min mamma sagt.
Det som jag inte alls har fobi för av dom här är nummer 2.Jag har alltid tyckt att clowner är roliga,varit lite fascinerad av dom.Jag har inte heller tyckt att dom clowner som har varit i filmer,har varit läskiga.Och att få klä ut sej till en clown hade nog varit kul,fast till en rolig clown då hihi..Skulle jag ha gått på en maskerad eller fest där man skulle klä ut sej så hade jag nog klätt ut mej till en clown.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar