fredag 13 september 2019

Har inte den bästa balansen numera.Men den kan bli bra igen (eller bättre i alla fall kanske) om botox kommer att fungera.

Vilat,varit ute å gått en promenad.
Och så vart det en sväng på affären.
Och nu på kvällen blir det att se på dokumentärer,program.
I dag har min nacke inte varit nå vidare.Jag har haft mycket dragningar och värk i den.
När nacken drar så där.Och huvudet är ju inte rakt då.Det gör att balansen inte blir bra.Att stå och diska eller göra nått med ett huvud som tittar snett,samtidigt som det drar också.Det gör att vissa saker blir krångligare att göra,tar mer tid än i normala fall.Och dessutom blir balansen mer vinglig än stadig.
Som i dag när jag skulle dricka vatten.Så råka jag stöta till glaset så att det for på golvet och gick sönder.För några dagar sen så var det en tallrik som jag råka ha sönder.
Den här sjukdomen är inte bara jobbig på grund av värken och att huvudet är som snett i bland.Utan även saker i vardagen som blivit krångligare för mej att göra.Saker som förut har varit så självklara för mej att kunna göra.Som har varit enkla men som jag då inte sett som oj va enkelt.Utan har bara som gjort dom.Som att diska då.Tvätta håret,sitta och äta.
Men mitt hopp nu är att när jag fått botox i nacken,så kommer allt sånt här bli bättre.
Lite fakta här om den Dystoni jag har.Det finns några olika sorter inom den sjukdomen,som vissa kan ha det i nån annan kroppsdel.Jag har min i nacken och bak i huvudet.


Botox är ett slags nervgift som sprutas in på olika ställen i nacken.Det är viktigt att sprutorna kommer i rätt nerv.Sprutorna ska tas varannan eller var tredje månad.Ibland är inte balansen så bra.Dystoni kan drabba människor i alla åldrar,men är relativt sällsynt hos barn och unga.Sjukdomen betraktas som kronisk.Dystoni orsakas av en störning i hjärnans rörelsecentrum som styr muskelaktiviteten.Detta kan ge upprepade ofrivilliga rörelser som skakningar och muskelsammandragningar och/eller onormal kroppshållning.De ofrivilliga rörelserna kan orsakas av muskelsammandragningar i en särskild muskel eller en grupp av muskler.Ökad trötthet,reducerad energi,ångest,depression och generellt reducerad livskvalitet.Starka kroniska smärtor,spasmer och vridningar kan hindra patientens naturliga rörelsemönster och begränsa dennes aktivitetsförmåga.Dessutom kan den onormalt höga muskelaktiviteten i ett område orsaka problem i kroppens ”friska” delar.Den drabbade känner sig dränerad på energi.Stress över lång tid är en belastning som kan försämra symptomen vid dystoni.Det är särskilt viktigt för personer med dystoni att undvika psykisk som fysisk stress.Belastande och tungt arbete och aktiviteter som kräver upprepade rörelser.
Kramar från mej!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar