onsdag 1 december 2021

Dagverksamheten,sjukgymnasten,kallt väder.

 

Det var några dagar sen som jag bloggade nu.
I måndags så var jag på dagverksamheten.
Sen när jag hade slutat och var på väg till bussen.Så såg jag några busschaufförer som stod och pratade.Jag gick fram till dom och frågade hur det hade gått för han som körde den bussen som hade varit med i olyckan i fredags.Dom sa att det hade gått ganska bra ändå för honom.Jag frågade också om dom visste om det kommer att bli säkerhetsbälten i bussarna.Det kommer det inte bli sa dom.Inte i stadsbussarna i alla fall.Men i en del bussar finns det som åker ute på "landet".
Det har varit kallt den här veckan.
Jag har känt mej frusen så fort jag gått ut.
Ändå så finns det ställen i Sverige som det är ännu mera minusgrader på.Men jag tycker att det här är FÖR KALLT som det är här i Sundsvall.
I går så hade jag en tid till sjukgymnasten,eller till fysioterapeuten som det nu för tiden heter.Men jag är ju gammal jag hihi..så jag brukar alltid säga som saker har hetat förut.
Det blev att kliva upp tidigt och åka i väg till sjukhuset.Buss till stan och byta där till den bussen som går till sjukhuset.
Sjukgymnasten som jag fick träffa är inte samma tjej som jag har träffat förut.Men hon hade mina uppgifter så jag behövde inte berätta en massa bakåt om min sjukdom å en massa sånt.Utan jag gick igenom lite hur det var nu.
När vi hade pratat klart så gick hon igenom några övningar med mej.Som jag ska börja göra varje dag hemma.
När man har den här sjukdomen Cervikal Dystoni som jag har.Så ska man undvika massage på nacken,bak på huvudet och halsen.Samma när det gäller styrketräning.För det kan trigga igång musklerna där och göra så att man får mer värk,dragning och skakningar.
Men jag frågade faktiskt henne om det inte finns nån typ av massage man kan ha.Och då sa hon att det finns en som heter Taktil massage.Den går att använda.Vissa upplever den bra medans en del har upplevt den mindre bra berätta hon för mej.
Det kan ju kanske vara värt att prova i alla fall.Jag är i alla fall glad för att det finns ett alternativ,när man inte kan gå och få "vanlig" massage när man har värk.
Så här står det lite grann om Taktil massage:
  Taktil massage är en svensk massagemetod som består av en mjuk, följsam beröring. Den skiljer sig från annan massage eftersom man inte knådar och arbetar med musklerna. Enligt företrädarna kan den taktila massagen ge smärtlindring, avslappning och välbefinnande genom att stimulera utsöndring av hormonet oxytocin.
När jag var klar hos sjukgymnasten så gick jag in på en affär som finns på sjukhuset.Friskhuset heter den och är en hjälpmedelsbutik.
Jag tänkte att jag skulle kolla om dom hade några bra kuddar där.Eller nått annat kanske.
Han som jobbade där visade mej några sidor ur en katalog.Är det nått man ska köpa så får man säga till vad och så beställer dom hem det sa han.Så det finns mer saker man kan köpa än det dom har där i affären.
Jag skulle väldigt gärna vilja få tag på en bra kudde.Som man kan luta sej emot när man sitter upp.Tex då jag sitter i sängen eller i soffan och äter,ser på tv eller nått sånt.Och även då jag vilar eller ska sova.
När jag åkte hem från sjukhuset,så köpte jag med mej mat som säljs på pressbyrån. 
I dag så har jag bara varit hemma och tagit det lugnt.
Förutom en sväng i väg till Ica Maxi och handlat.























 




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar