onsdag 14 augusti 2019

Nu har dom bestämt vad jag ska få för behandling med min nacke.

Äntligen så vet jag nu vad jag kommer att få för hjälp,vad som ska göras med nacken min.Jag fick veta det i dag när jag var på sjukhuset.
Sjukdomen Dystoni som jag tyvärr har fått.Det är en kronisk sjukdom som man aldrig kan bota helt,på det sättet att man blir av med den.Men däremot kan man behandla den på det sättet att dragningarna och värken "dämpas" och man får må bättre.Nästan som man gjorde innan man fick denna sjukdom har dom berättat för mej.
I dag så åkte jag till sjukhuset,där jag hade en tid till fysioterapi mottagningen.Jag har väntat sen innan sommaren på att få komma dit.Så det var otroligt skönt att det äntligen va dags i dag.Det visa sej va väldigt bra där också.För jag känner att hon jag fick träffa förklarade mycket för mej om min sjukdom.Så att jag kan förstå den bättre och veta saker jag kan göra,hur osv.
Hon undersökte mej och så fick jag göra lite övningar.
Dessa fick jag också.Som jag ska göra varje dag.
Jag ska till fysioterapi mottagningen nästa onsdag också.Och jag ska börja gå där en gång i veckan.Sen så fick jag träffa en sjukgymnast speciallist.Som berättade för mej att dom nu bestämt vilken typ av behandling som det är att jag kommer att få.Det har jag också väntat länge på att få veta.Men nu vet jag och det kommer att bli botox.Som tas med spruta in i musklerna på nacken.
Lite fakta här om det:
Botox injektion
Vid dystoni – det vill säga när en kroppsdel är drabbad,är injektion med botulinumtoxin den behandlingsform som föredras.Botulinumtoxin är ett ämne som hämmar överföringen av nervimpulser från hjärnan till musklerna.Musklerna försvagas effektivt och därmed uteblir de plågsamma sammandragningarna.Effekten kommer efter en vecka eller två och behandlingen kan upprepas efter cirka två,tre månader.Noggrann identifiering av drabbade muskler och noga utvalda injektionsställen,anpassade doser för varje specifik patient är avgörande för ett gott behandlingsresultat.Behandling med botulinumtoxin har visat sig fungera bra för de flesta patienter.Uppemot 90% av patienterna som provat denna behandlings-metod uppnår ett tillfredsställande resultat.Vissa får en del biverkningar vid behandlingens början men de avtar oftast efter kort tid.Idag finns det tre kommersiellt tillgängliga preparat av botulinumtoxin A (Botox, Dysport och Xeomin) och ett botulinumtoxin B-preparat (Neurobloc).
Innan jag ska börja ta det här så måste jag göra en magnetröntgen först.Och den tiden har jag inte fått ännu.Men hon sa till mej att det kommer bli i september eller oktober som jag ska på den.Jag kommer få hem brev med vilket datum och tid det blir.Sen efter det så blir det botox i nacken för mej.Och förhoppningsvis så kommer det då hjälpa mej så att jag kan få må bättre och leva mera "normalt" än vad jag kan göra nu.












 




 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar