söndag 26 januari 2020

Nu till veckan

I morron så är det dagverksamheten jag ska på igen.
Och på tisdag har jag en tid till vårdcentralen.Jag ska kolla upp hur mitt järnvärde är.
På onsdag ska jag åka in till stan där jag ska på en sak,ett ställe.Men vill inte berätta var för lite hemligheter måste man ju ha hihi..Näe då men vissa saker vill man inte öppna sej om.Även fast jag har en blogg så finns det en del saker som jag väljer att hålla privata.Eller som jag bara berättar och pratar med mina närmaste vänner och familj med.Sen kan det finnas saker som man inte kan "inte får" berätta om för att det kan innefatta nån annan människa också,att det inte bara handlar om mej.
På torsdag så är det dags för några sprutor Botox.I min nacke,bak i huvudet och vid sidan av halsen.Och dom tar jag för att hålla min sjukdom Cervikal Dystoni i schack.För att jag ska kunna fungera att leva ett normalt liv.Det är vissa saker som inte funkar lika bra som innan jag fick denna sjukdom.Men med sprutorna så behöver jag i alla fall inte få alla dessa besvär som sjukdomen ger en.
Det här är en kronisk sjukdom.Samma med min järnbrist som jag har haft sen jag var liten.Men dom gånger järnvärdet inte håller sej bra utan blir lågt.Så får jag ta järnspruta.Vet inte varför det heter järnspruta egentligen,för det är dropp man får järn injektion i armvecket.Det brukar ta en 20 minuter en halvtimme man får ligga och få det tills det är klart.
Järnvärdet som man har ska ligga på en 120 ungefär.När jag va som sämst så låg mitt på 62.Det är nått i min kropp som gör att min näring inte tas upp så bra.Om man tex ska äta ett äpple och få i sej näring så måste jag äta några till för att få i mej näringen.
Nu sen jag fick den här sjukdomen med nacken,så har jag kanske inte varit lika uppmärksam med att hålla koll på mitt järnvärde.Men ska börja fokusera på det sköta det bättre med mitt järnvärde.
När det kommer till näring så är ju frukt och bär bra att äta.
Och dessa gottisar blev det i dag för mej.
Mumsfika är det här!
                             Jordgubbar och kaffe LOVE IT









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar