torsdag 13 februari 2020

Torsdagen

Det blev ingen sjukgymnastik för mej i dag.
Varför?
Joo för att jag inte vaknade när larmet på telefonen ringde.Jag sov så djupt att jag inte hörde det fast jag har det på högsta volymen.Men det är tyvärr inget ovanligt för mej att sånt händer.
Jag sov väldigt länge i dag,ända fram tills på eftermiddagen.Så fast jag hade tid då till fysioterapeuten så missade jag det,även fast det var mitt på dagen.Det är så man skäms,pinsamt faktiskt.
Jag har börjat vända på dygnet IGEN.Det är som att det håller i sej hyffsat bra ett tag.Men så hamnar jag tillbaka i det här igen.Att vissa vanor ska vara så svåra att bryta.Och att förändra en del saker med sej själv.
Jag ska ringa till fysioterapimottagningen i morron om en ty tid att få komma dit.Jag måste också ta upp en sak med henne som gäller mitt ena ben.I ungefär två månader så har jag haft dragning och värk i vänster ben.Och sista veckorna nu så har jag haft det vissa stunder varje dag.Oftast på natten har det blivit så med benet.
Inom sjukdomen Dystoni så finns det olika "grupper" man kan ha.Och jag har då fått Cervikal Dystoni.Och det sätter sej på nacken,bak i huvudet och på halsen.
Kortfattad beskrivning av diagnosgruppen
Dystoni är den medicinska beteckningen för ett neurologiskt tillstånd med många olika uttrycksformer. Den tillhör en grupp sjukdomar som går under beteckningen ”sjukdomar i rörelseorganen”.
Dystoni orsakas av en störning i hjärnans rörelsecentrum som styr muskelaktiviteten. Detta kan ge upprepade ofrivilliga rörelser som skakningar och muskelsammandragningar och/eller onormal kroppshållning. De ofrivilliga rörelserna kan orsakas av muskelsammandragningar i en särskild muskel, en grupp av muskler, en del av kroppen, eller kan den omfatta hela kroppen.
Dystoni kan drabba muskler lokalt i ett område av kroppen, som till exempel musklerna runt ögonen, i halsen och nacken, i en arm eller en fot (fokal dystoni), eller muskler i en större region, till exempel halsen och armarna (segmentell dystoni), armen och foten på samma sida (hemidystoni), eller hela kroppen (generell dystoni).
De upprepade muskelsammandragningarna kan vara långsamma eller snabba, men de är ofta stadigvarande. Dygnsvariation är inte ovanligt vid dystoni. Symptomen är i regel minst framträdande på morgonen och ökar efterhand som dagen går. Stress, trötthet och starka känslor förvärrar symptomen. Däremot minskar symptomen vid vila och kan försvinna helt vid sömn. Tillståndet är oftast sämre vid utomhusaktiviteter än vid inomhusaktiviteter.
Därför har jag inte tänkt att det som jag har börjat fått med mitt ben kan ha något med min sjukdom att göra.Eftersom det är Cervikal Dystoni jag har.Men sen jag gick med på sidan Svensk Dystoniförening på internet.Läst lite om hur andra skrivit om sin sjukdom och jag har även frågat lite där.Så har jag börjat fundera på om det kanske kan vara så att besvären med mitt ben kan bero på min sjukdom ändå.
När jag var i 18 års åldern så gick jag till en som spådde.Och den kvinnan sa till mej att i framtiden så skulle jag få en dålig hälsa.Vilket har visat sej stämma.En annan sak som också har stämt som hon sa var att jag bara ska få ett barn.
Eftersom jag inte har varit på dagverksamheten nånting den här veckan.Så tänkte jag ringa och höra om jag kan gå dit i morron.När jag ringde och sjukanmälde mej i måndags så sa hon att om jag vill så kan jag komma nån annan dag.Även om vi har bestämt att jag ska gå på måndagarna och torsdagar.Så gör det inget om man ändrar nån dag i bland.
Sen har dom från Bilda hört av sej till mej också.Att det blir läsning nästa vecka.Så det ser jag frammemot!
Jag åkte och solade i dag.Då jag solar brukar jag ligga i solariet i 20 minuter.50 kr kostar det där jag solar.

Sen så har jag varit in på Öb och köpt spislock.
Jag slog på fel platta en dag här när jag skulle koka tevatten.Så det spislocket vart alldeles svart.Och det stank från plattan.Så jag fick öppna köksfönstret och riktigt vädra ut i köket.
Att jag vill ha spislock är för att jag tycker att plattorna på min spis är så fula.Och lite av en vana också att jag alltid har haft spislock på.Hade jag haft en sån där snygg mera modern spis med platta plattor så hade jag så klart inte använt spislock.Eftersom det går inte att ha det på en sån spis.Sen så är sån spis snygg som den är.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar