lördag 8 februari 2020

I går var jag och gjorde fillers för första gången i mitt liv.Inte läpparna,utan på huden bredvid munnen.

Där jag har ritat streck med lila färg på bilden.Är där jag fick fillers.
Det här är något som jag har velat göra.I alla fall dom senaste åren så har jag funderat på det i bland.För jag har haft komplex för dom här linjerna,rynkorna.Som jag visar här med pilar på kortet på mej.Jag har även tyckt att mina kinder ser så tjocka ut.Och nu när jag tagit fillers "jämnas dom ut" lite mer med resten av mitt ansikte ser det mera ut som då.Fast kinderna är samma så kommer dom inte se som lika tjocka "bulliga" ut.
Det är bara min mamma och en till vän som jag har pratat med om att jag har komplex för det här.Jag har inte velat säga det till nån.Känt att det har varit pinsamt faktiskt om jag ska vara helt ärlig.
En gång så sa en som jag känner nått i stil med att du har en linje streck rynka.Varför gör du inte nått åt det.Efter det så började jag tänka mer på det.Jag vet inte om jag är överdrivet känslig och tar åt mej.Men jag har inte helt kunnat sluta tänka på det där för jag skämdes,det var så det kändes inom mej.
Det finns en annan sak som jag inte heller har varken skrivit om i bloggen.Eller sagt till många.Utan bara några få som vet om.Att jag har varit en gång på en klinik och tagit botox på pannan.Men efteråt så fick jag veta av neurologen att det ska man inte göra när man har Cervikal Dystoni.För det kan finnas risk då för att bli immun,resistent mot botox sprutorna som jag tar bak i huvudet,halsen och nacken för min sjukdom jag har.Men det finns även en risk att om man inte tar botox i annat än medicinsk syfte,så kan man också bli immun mot sprutorna sa neurologen till mej.Det hade jag inte heller nån aning om då att man kunde bli.Det är mycket saker att lära sej om den här sjukdomen.För lite mer än 1 år sen så hade jag inte ens hört talas om Cervikal Dystoni.Jag visste inte att en sån sjukdom existerade.
Att ta något mer botox i ansiktet kommer jag aldrig då mer att göra.Och kommer aldrig kunna göra nånsin.
Men däremot fillers om jag vill göra det.Och i går så blev det av på en skönhetsklinik i stan.

Förut,innan har så har jag trott att fillers och botox är lite samma sak.Men det är faktiskt rätt stor skillnad på dom ändå.
Botox kan också tas i medicinskt syfte tex vid migrän.Får en del gå på sjukhuset och få ta.Och hon som gjorde fillers på mej berättade att det finns dom som kommer till henne och tar botox bara för att dom har migrän.Fillers däremot finns det inget som tas på sjukhus eller för att man är fysiskt dålig eller har nån sjukdom.
Fillers har funnits sen 90 talet.Och botox fanns innan dess.
Fillers håller upp till ett år.Medans botox håller kortare tid.3,4 månader ungefär innan det går ur.
Med botox kan det ta upp till en,två veckor innan resultatet syns,rynkorna har försvunnit.Medan fillers syns det på en gång när man tagit sprutorna.
Man tar botox på vissa ställen i ansiktet,tex pannan. Och på vissa delar tar man fillers tex på kinderna.
Däremot kan man få med både fillers och botox små blåmärken efteråt.Men dom försvinner efter nån,några dagar.Och efter man tagit fillers kan man se ut så här,lite röda märken.
Så här ser jag ut i dag.
Man kan bli lite öm och få blåmärke som jag har fått här.
Jag tyckte inte att det gjorde så speciellt ont när hon tog sprutorna.Konstigt nog så kände jag mej faktiskt avslappnad under tiden.
Men det kan ju kanske vara för att jag är van att få botox sprutor bak i huvudet,nacken och halsen.För det känns mer det.Så därför tycker jag att dom sprutorna fillers jag fick i går inte kändes så mycket av att det gjorde ont.
Inte för att det är skönt att ta sprutor direkt men jag är inte rädd för att ta sprutor.
En del säger att man kan bli stel i ansiktet,att man känner det så.Men jag tycker att det känns som vanligt.Hon som jag var hos sa att dom som kan få känna det så är dom som tar mycket fillers och ofta.Och jag har inte tagit överdrivet mycket.Utan bara tagit så det mesta av linjerna ska försvinna.
Vi människor tycker och tänker olika om saker.Och vi har våra åsikter tex om botox och fillers.
Man tycker som man gör och det ska man göra.Och man ska göra det man vill och inte göra saker man inte vill.Det som känns bra för en själv tycker jag,dom saker som handlar om dej själv.Din kropp och ditt ansikte.
Man kanske inte förstår andras val i bland.Men det är ändå deras val.
Om två månader så fyller jag 49 år och det här är en födelsedags present i förskott.Som jag har gett till mej själv.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar