fredag 5 mars 2021

Today

 

Som vanligt på fredagarna så är jag på dagverksamheten.Och även då denna fredag.
Det har varit så bra väder i dag.Riktigt skönt ute.Och ljust länge har det varit.
Nu på kvällen så är jag bara hemma.Har köpt en massa gott som jag ska äta.Och se på serier och program.
I dag är det Ostbågensdag.
Men inget som jag har köpt hem.Men gott är det så i bland brukar jag köpa det.

Ostbågar eller ostkrokar,är ett av Sveriges mest populära snacks.Här är åtta saker du kanske inte visste om ostbågen.

1. Den 5 mars firas ostbågens dag.

2. Varje dag producerar en av Sveriges snacksfabriker cirka 25 000 kg ostbågar.

3. Varje år säljs det över tio miljoner påsar med ostbågar i Sverige.

4. Hur blir ostbågen formad som en båge/krok?  Den böjda formen blir till genom att ostkroken utsätts för ett starkt luftryck vid själva tillverkningsprocessen.

5. Vad säger du? Ostbågar eller ostkrokar? Enligt en undersökning från 2011 vann Ostbågar med nära 60 procent av rösterna.

6. Ostbågen skapades i USA på 1950-talet,den introducerades i Sverige 1968.

7. I Danmark kallas ostbågen för osterejer och i Norge för ostepops.

8. Maria Montazami tillsätter ostbågar i sin bästa kycklingrätt.




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar