torsdag 25 april 2019

Från pisksnärtsskada till Cervikal dystoni.

Jag har inte gjort annat i dag än suttit i en massa samtal i telefon.Jag har haft massor av ställen och saker som jag har behövt ringt om.Legat i sängen också en hel del.Vilket börjar bli standard det nu.
Ulla kom förbi mej och drack kaffe en sväng på dagen.Så fick jag låna en tempur nackkudde av henne.Den som jag har på kortet här.
Jag tänkte berätta lite om gårdagen,hur det gick hos sjukgymnasten och läkaren då.
Dom har ju sagt att jag har pisksnärtsskada.På grund av att jag ramlade och slog i bakhuvudet.Men när jag var där nu så sa dom att jag har fått något som heter Cervikal dystoni.Läkaren har nu skickat en remiss till neurologen.
Det är bra att jag äntligen börjar få hjälp nu.Även om det kanske kan ta tid innan jag får komma till neurologen.Att jag kommer att fortsätta ha det så här tills dess,med värk och dom här besvären som det är med nacken och bak i huvudet.
Det känns också jobbigt att få veta att man har fått nått som är så där som det innebär att ha det.Och att det är en typ av kronisk sjukdom.Det va väldigt jobbigt att höra och ta till mej det.Samtidigt som jag försöker läsa om det så vill en del av mej inte veta om det.Vill förtränga det på nått sätt.Även fast det såklart tyvärr inte går att göra det.Eftersom det är så verkligheten är för mej nu.
När man är frisk och inte har värk så fattar man inte hur bra man egentligen har det.Så har jag tänkt mycket på om mej själv nu när jag har det så här.
Saker som jag alltid har kunnat göra.Som har varit självklara är helt plötsligt inte så självklara längre.Bara som att strosa runt på affärer och kolla på kläder tex.Är något jag bara gjort när jag känt för det.Utan att tänka eller känna vilken "lyx".Men nu när jag ligger så här som en "invalid" typ,så tänker jag vilken lycka det vore att få göra.Att kunna göra saker som jag har gjort innan.Att gå på biblioteket och att jobba.Finns saker som jag är så begränsad nu till att göra.Vardagssysslorna har blivit besvärliga att göra.Vill bara få nån behandling nu,det är det jag ser framemot.
Jag ringde till vårdupplysningen och hörde med dom om hur länge det brukar kunna ta.Innan man får komma till neurologen då dom fått remiss.Och hon sa att det kan va olika,men 3 månader kan man få räkna med i bland.
Så lite så här är läget för mej nu då.


Nu en helt annan sak,tänkte jag berätta.Att den där killen har jag fortsatt att han kontakt med.Genom att vi pratar med varann varje dag i telefon.Vi hade nått '"uppehåll" i några dagar.Då jag skrev här i bloggen att jag som avslutat helt med han.Men vi hamnade tillbaka till varann.Vissa band kan vara svårare än man tror att bryta.För det finns något speciellt.
Så här står det lite om Cervikal Dystoni:






Cervikal dystoni är en fokal dystoni som påverkar muskulaturen i nacke och hals och medför ofrivilliga rörelser och felställningar av huvudet och nacken.Detta är den vanligast förekommande dystonitypen.Nackens och halsryggens muskler överaktiveras och leder till onormala rörelser och/eller felställningar,som ofrivilliga vridningar av huvudet åt ena sidan,tippning av huvudet mot ena axeln (”laterocollis”),framdragning av hakpartiet (”anterocollis”) eller dragning av huvudet uppåt-bakåt (”retrocollis”).Cervikal dystoni, också kallad spastisk torticollis, är lokaliserat till halsens och nackens muskler och är den vanligaste formen av fokal dystoni.Tillståndet gör det svårt för patienten att hålla huvudet rakt.
Muskelsammandragningarna kan vrida huvudet åt ett håll (torticollis),framåt (anterocollis),bakåt (retrocollis) eller så kan huvudet dras mot den ena axeln (latercollis).I kombination med att huvudet vrids kan patienten också få skakningar av huvudet,så kallad tremor.Den onormala hållning som framtvingas av tillståndet,kan medföra svåra smärtor i nacke och axlar,ofta kombinerat med huvudvärk.Intensiteten av de ofrivilliga rörelserna kan reduceras med hjälp av att patienten berör ansiktet eller stödjer huvudet.Detta kallas sensoriska tricks.Vissa individer kan uppnå förbättring genom att endast föreställa sig dessa rörelser,men det hjälper inte om någon annan utför de sensoriska tricksen.
Symptomen vid dystoni uppvisar stora olikheter,beroende på vilka kroppsdelar som är påverkade. Det kan röra sig om vridande och/eller ofrivilliga rörelser, särskilt i form av grimaser, sammandragning av ögonlocken, sned huvudhållning, ”skakning” av huvudet och kramper. Symptomen åtföljs ofta av smärta.
Vid sjukdomens debut förekommer de ofrivilliga rörelserna endast i bestämda situationer och vid vissa rörelser (uppgiftsspecifik dystoni) eller vid flera olika rörelser (handlingsdystoni) men inte vid vila.Med ökande allvarlighetsgrad kan symptomen förekomma även i vila.
När orsaken till dystoni är biverkningar av medicinering kan symptomen komma akut och redan efter första dosen,men de kan också debutera efter en längre tids medicinering.
De upprepade muskelsammandragningarna kan vara långsamma eller snabba,men de är ofta stadigvarande.Dygnsvariation är inte ovanligt vid dystoni.Symptomen är i regel minst framträdande på morgonen och ökar efterhand som dagen går.Stress,trötthet och starka känslor förvärrar symptomen.Däremot minskar symptomen vid vila och kan försvinna helt vid sömn.Tillståndet är oftast sämre vid utomhusaktiviteter än vid inomhusaktiviteter.
Många patienter som under lång tid haft sina symptom och besvär,kan också ha sökt hjälp på flera olika ställen innan diagnos ställs.
Patienter med cervikal dystoni,som är den vanligaste formen av dystoni,har ofta fått diagnosen nackspärr,stressnacke,sned nacke eller artros,medan andra fått besked om att de har nervösa ryckningar.Dystoni är ingen psykisk åkomma,men kan i vissa fall utlösas av stressfaktorer hos patienter som redan har anlag för sjukdomen.Dessutom kan sjukdomen medföra psykosociala svårigheter och problem.


Ökad trötthet,reducerad energi,ångest,depression och generellt reducerad livskvalitet.Starka kroniska smärtor,spasmer och vridningar kan hindra patientens naturliga rörelsemönster och begränsa dennes aktivitetsförmåga.Dessutom kan den onormalt höga muskelaktiviteten i ett område orsaka problem i kroppens ”friska” delar.Den drabbade blir sliten och förtvivlad och känner sig dränerad på energi.Abnorma rörelser och kroppsställningar i delar av eller hela kroppen är orsaken till att många med dystoni inte vill visa sig offentligt,av rädsla för att bli uttittade och kommenterade.Det är vanligt att den drabbade undviker att vara ute tillsammans med andra vilket leder till isolering.
De problem dystonin leder till varierar och är individuella.Många variabler påverkar individens tillstånd.Det kan vara till stor nytta att kartlägga vilka förhållanden,utöver eventuell medicinsk behandling, som påverkar symptomen och lära sig tillvarata de bästa perioderna.I likhet med patienter med andra kroniska sjukdomar rekommenderas dystonipatienter att hålla sig i form genom lagom daglig motion,äta nyttigt,få tillräckligt med sömn och ta hänsyn till sin psykiska hälsa.
Stress över lång tid är en belastning som kan försämra symptomen vid dystoni. Det är särskilt viktigt för personer med dystoni att undvika belastande och tungt arbete och aktiviteter som kräver upprepade rörelser.


Ihållande muskelsammandragningar medför onaturliga ställningar av huvud och nacke,medan upprepade kramper ger ryckiga huvudrörelser.Symptomen blir ofta med tiden vanligare och förvärras i regel av stress.




Sjukdomen bryter oftast ut i 25 - 50-årsåldern och är något vanligare bland kvinnor än män.I vissa fall uppträder sjukdomen efter en huvud- eller nackskada,i andra fall är orsaken okänd.



Det finns ännu inte något botemedel,men symptomen kan lindras.Behandlingsformerna är oral medicinering,injektioner med botulinum toxin och kirurgi.Fysioterapi är också ett viktigt komplement till den medicinska behandlingen.

Injektioner med botulinum toxin har visat sig vara den mest effektiva behandlingen av cervikala dystonier.Ämnet injiceras rakt in i de påverkade musklerna För att undvika immunitet mot botulinum toxin,är det bäst att inte injicera för ofta.
 

 

 







 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar